Krumping vs. Clowning

salah K rumping (clown dancing alebo clowning) je populárny a najrýchlejšie sa rozvíjajúci štýl tanca, ktorý pochádza z afroamerickej komunity z časti Los Angeles známej ako South Central. Je free, výrazný a vysoko energický a je to najnovšia forma pouličného černošského tanca. Krump alebo Krumping je odnož vyvinutá od Clowningu alebo Clown dancing school. Clown dancing založil v 90. rokoch muž menom Thomas Johnson aka Tommy the Clown, niekdajší hovorca Gray Davisa (americký politik, guvernér štátu California v rokoch 1999 – 2003) V roku 1992 začal spájať rôzne lokálne tanečné prvky a začal vytvárať jedinečný, vyzývavý, indiferentný štýl, ktorý mu mal pomôcť podporiť jeho kariéru clowna. Johnson, ktorý mal ako mladistvý problémy so zákonom a býval vo štvrti, kde vládli gangy, videl toto ako cestu k pozitívnemu východisku a určitému riešeniu. Vďaka nevýhražnej povahe tanca a kultúre, ktorú vytvoril, pomohol mladým vyhnú? sa negatívnym vplyvom gangov a ďalším aspektom štvrte tým, že ich pohrúžil do tanca a alternatívnych aktivít. Johnson spojil miestne prvky černošského tanca ako „G dance“ alebo „gangster boogie“, stripper dancing. Clowning taktiež používa určité prvky z jamajských dancehallových pohybov ako „butterfly“ alebo „rodeo“, taktiež prvky z poppingu a lockingu. The school of Clowning je spojená s maľovaním na tvári a toto celé je výsledkom tanečného umenia vo vystúpení Clown tanečníka.
       Používaním tanca na narodeninových oslavách si Tommy the Clown získal priaznivcov a klientelu. Čoskoro sa začala mládež o tance, ktoré predvádzal, zaujíma?. Johnson začal uči? tanečné prvky jeho štýlu miestnu mládež a postupne si získal množstvo prívržencov, ktorí si dali meno Hip Hop Clowns Publicitu si získaval prestaveniami s najobratnejšími de?mi a tanečníkmi (ich vek sa pohyboval od 6 do 20 rokov). Z peňazí, ktoré inkasovali za vystúpenia potom otvoril školu, resp. akadémiu v South Central Los Angeles. Odtiaľ sa tento štýl dostal do zvyšku Californie a ďalej. Aktuálne existuje okolo 50 clown dancing groups. Do povedomia verejnosti sa tento tanečný štýl dostal prostredníctvom rôznych hudobných videí.
       Vznik Krumpu nastal, keď generácia originál hip hop clownov a mladých ľudí, ktorých clowning ovplyvnil, vyrástla a dospela. Táto mládež žila v krutých a nevľúdnych podmienkach. Už sa nestotožňovali s prospešnou ideou Clowningu, ktorá bola orientovaná viac-menej na deti. Tight Eyes, Big Mijo, Slayer a Lil C sú jednými zo zakladateľov Krumpingu, ktorí sú známi pod menom the Kings of Krump.
       Vybudovali veľmi živú, expresívnu a premenlivú formu černošského tanca, ktorá sa neustále rozvíja. Krumping je momentálne štruktúrovaná forma tanca s rôznorodými štýlmi (v súčasnosti ich je cca 4 – 6). Niektoré pohyby sú pevne stanovené, ale štýl sa rýchlo vyvíja a stále sa posúva ďalej. Je to náhrada miesto hnevu a násilia na ulici. Tanečný štýl je rýchly a agresívny. Krumping obvykle zahŕňa fyzický kontakt medzi tanečníkmi, čo môže pre nezainteresovaných často vyzera? ako bitka a v určitých prípadoch aj do bitky alebo násilného fyzického kontaktu vyústi. Tanečníci však vedia, že takýto kontakt nie je provokáciou, ale súčas?ou tanca.
       Krumping je štruktúrovaný a organizovaný. Tanečníci sú zoskupení do takzvaných "families". Každá z families je vedená mentormi – King-mi alebo marquis Krump dancermi. V „rodinách“ funguje hierarchia, na základe ktorej sa v battloch alebo pri reprezentovaní delia na väčších expertov alebo rešpektovaných Krump dancerov – Big Homey. Big Homey si vezme pod krídla "Lil' Homies" teda mladších a menej skúsených/začiatočníkov, dovolí im učiť sa od nich a reprezentovať ich na batttloch. Obidva tituly sú prejavom rešpektu.
       Krumping je častokrát mylne považovaný za to isté ako Clowning, čo však nie je správne. Obidva štýly spolu úzko súvisia svojou formou a pôvodom, vzdialene aj štýlom, ale rozdiel je prinajmenšom viditeľný a je potrebné ho zdôrazni?. Oba spája základná rýchlos? a podobná pohybová charakteristika (rýchle rytmické kolísanie a trhanie tela, prerušované napínanie chrbtice a vypínanie hrude, ktoré je nazývané aj „the krump“ alebo „bobble bounce“) Krumping je viac hrozivý, zlovestný a jeho tanečná forma je viac agresívna, je výpoveďou zlosti a potlačovaných emócií cez násilné a dramatické pohyby.
       Presvedčenie, že Krump tanečníci sú spojení s maľovaním na tvár, je nesprávne. Toto je praktika, ktorá prináleží Clownom. Clowning a krumping boli pomiešané a nesprávne interpretované skrz hudobné videá, ako napr. Missy Elliott, takže pomaľovanú tvár si verejnosť asociuje s Krumpingom, avšak v tomto tanečnom štýle sa praktizuje len ojedinele a len veľmi malým percentom krumpovej komunity.
      Režisér David LaChapelle natočil dokument s názvom Rize, ktorý ponúka intímny portrét clown dancing subkultúry. Krumping má dosah aj v pop kultúre a je ho v poslednom čase vidieť v hudobných videoklipoch, filmoch a aj v televízii (samozrejme, reč je o USA). Objavil sa napríklad vo videách: Missy Elliott - I'm Really Hot; Madonna - Hung Up; The Black Eyed Peas - Hey Mama; The Chemical Brothers' Galvanize; Skinny Puppy's Pro-Test a taktiež vo filme Be Cool.

Delfor, pôvodný text: Je te tues©kyberia.sk